Garaż jedno czy dwustanowiskowy?
Projekt domu nowoczesnego z garażem to zdecydowanie najczęstszy wybór, jakiego dokonują osoby planujące budowę własnego gniazdka. O ile kwestia potrzeby posiadania miejsca dla auta wydaje się nie podlegać dyskusji, o tyle wybór jego wielkości liczonej jako liczba stanowisk samochodowych, bywa już problematyczny. Czy garaż jednostanowiskowy sprawdzi się, gdy w domu są dwa auta? A czy 2-stanowiskowy opłaca się budować w przypadku jednego rodzinnego auta? Sprawdźmy!
Jakie są wymiary miejsca postojowego?
Wygodny garaż to taki, do którego będzie można swobodnie wjeżdżać bez zbytniego skupiania się na tej czynności. Ważne, aby było w nim dość miejsca, by otworzyć na oścież drzwi i zmieścić się między nimi a ścianą, otworzyć bagażnik i wypakować zakupy, czy nawet pomajsterkować przy otwartej masce albo pod podwoziem. Oczywistym jest jednak, że wielki samochód terenowy będzie miał inne rozmiary niż kompaktowe auto miejskie. Dlatego też standardowo minimalne wymiary miejsca postojowego liczy się dla większych pojazdów.
Długość miejsca postojowego w garażu powinna wynosić przynajmniej 5 metrów, a szerokość – 2,5 metra. W przypadku, gdy z garażu będzie korzystać osoba niepełnosprawna jeżdżąca na wózku inwalidzkim, szerokość miejsca postojowego musi wynosić przynajmniej 3,6 m. To przepisy dotyczące miejsc parkingowych pochodzące z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dn. 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Czy w przypadku domów prywatnych budowanych na własnej działce inwestora również mają zastosowanie te przepisy?
Jaką powierzchnię minimalną powinien mieć garaż przydomowy?
O ile chodzi o miejsce postojowe na parkingu podziemnym czy naziemnym, takie wymiary wydają się zaspokajać podstawowe potrzeby użytkowników samochodu. Jednak gdy mowa o własnym garażu, zabudowanym z czterech stron, powierzchnia osiągnięta przez zastosowanie się do przepisów daje około 11,5 m2, a to nieco zbyt mało. Choć uda się do niego swobodnie wjechać, to garaż, w którym zmieści się jedynie auto jest nieco zbyt ciasnym pomieszczeniem. Dlatego też przydomowy garaż traktuje się raczej odrębnie – jako całe pomieszczenie, które powinno mieć około 20-30 m2 powierzchni. Budując garaż warto pomyśleć o własnej wygodzie użytkowania go, to znaczy:
- Możliwości swobodnego przejścia od bagażnika do wewnętrznego wejścia do domu z dwiema siatkami pełnymi zakupów, czy innymi dużymi pakunkami;
- Opcję trzymania w garażu rzeczy takich jak zapasowe opony, które zajmują sporo miejsca, ale tam właśnie powinny być przechowywane;
- Garażowanie nie tylko auta, ale również rowerów, hulajnóg czy wózków dziecięcych;
- Swobodę wyjęcia i rozłożenia w garażu wózka i wjechania nim do domu;
- Zaaranżowania wewnątrz kącika dla majsterkowicza – stołu do różnych napraw, półki na narzędzia itp.;
- Sytuację, w której małe osobowe auto rodzina zechce zmienić na SUV-a o wielkich gabarytach;
Minimalna wysokość garażu to 2,2 metra. Pozwoli to na dopasowanie standardowej bramy garażowej, wygodne korzystanie z garażu nawet w przypadku osób wysokich, a także majsterkowanie przy samochodzie podniesionym na lewarku.
Garaż jednostanowiskowy: wady i zalety
Najczęściej inwestorzy wybierają projekty domów z garażem jednostanowiskowym usytuowanym w bryle budynku. Powodów przemawiających za tym rozwiązaniem jest wiele. Oto zalety garażu jednostanowiskowego:
- Niższe koszty budowy – mniej zużytych materiałów budowlanych;
- Powierzchnia garażu jednostanowiskowego z reguły wystarcza również, by przechowywać w nim wózki czy rowery;
- Łatwość wkomponowania garażu w działkę w przypadku wąskiej parceli;
- Mniejsza powierzchnia zabudowy – więcej miejsca na ogród kwiatowy lub warzywny;
- W przypadku niewielkich domów, garaż jednostanowiskowy wygląda względem nich bardziej proporcjonalnie;
Czy garaż jednostanowiskowy ma jakieś wady? Tak naprawdę tylko jedną – stanowi miejsce do garażowania tylko jednego auta, co oznacza, że gdy w przyszłości rodzinna flota się rozrośnie, drugie auto będzie musiało być garażowane pod chmurką, lub trzeba będzie budować dla niego osobne zadaszone miejsc postojowe.
Kiedy wybrać garaż jednostanowiskowy?
Projekt domu z garażem jednostanowiskowym to dobre, a często jedyne wyjście w przypadku bardzo małych lub bardzo wąskich działek. Trzeba przyznać, że dom z garażem na jedno auto jest zawsze lepszym wyborem w przypadku zmotoryzowanych rodzin, niż dom bez garażu. Są jednak takie rodziny, w których większy garaż po prostu nie jest potrzebny. To na przykład pary, które używają tylko jednego auta, lub w których tylko jedna osoba w rodzinie ma prawo jazdy, bez opcji na zmianę tego stanu rzeczy w najbliższej przyszłości. Czasem projekty domów jednorodzinnych realizuje się w miastach lub w bliskiej odległości do miast z dobrą infrastrukturą. Oznacza to, że auto nie musi być codziennie użytkowane. Choć czasem jest potrzebne, to sporo czasu spędza ono w garażu, co sprawia, że zużywa się wolniej. Większość domowników korzysta jednak z komunikacji miejskiej lub rowerów, a to wówczas jest rozwiązaniem wygodnym i ekologicznym.
Garaż na jeden samochód często wybierają także rodziny, które posiadają dwa auta, ale jedno z nich jest w częstszym użyciu, przez co wygodniej parkuje się je na podjeździe. Dlatego tak ważne jest, by podczas wyboru projektu domu brać pod uwagę swoje własne przyzwyczajenia i potrzeby swojej rodziny.
Garaż dwustanowiskowy: wady i zalety
Duży garaż to oczywiście większa swoboda użytkowania. Jakie są jego zalety?
- Miejsce na przechowywanie dwóch aut w korzystnych dla nich warunkach;
- Dość przestrzeni na majsterkowanie i przechowywanie narzędzi;
- Gotowe miejsce w garażu w razie dokupienia drugiego samochodu dla rodziny;
- W przypadku jednego auta w rodzinie – dodatkowe miejsce na samochód dla gości;
- Nie ma potrzeby budowania dodatkowej szopy na narzędzia czy stojaka na rowery na podwórku;
- Ciekawa elewacja i zadaszenie garażu może być świetnym sposobem na podkreślenie stylu domu;
W przypadku dużego garażu nie sposób jednak nie wspomnieć o istotnych wadach:
- Wyższe koszty budowy;
- Większa powierzchnia zabudowy, co wiąże się z wyższym podatkiem od nieruchomości;
- Szersza brama garażowa to również szerszy podjazd – dodatkowe koszty kostki brukowej i konieczność zagospodarowania działki zgodnie z przepisami budowlanymi na ten cel;
- Większy garaż może zaburzać proporcje, szczególnie w małych domach;
Jakie są różnice w kosztach budowy 1 i 2-stanowiskowego garażu?
Każdy garaż to koszt obejmujący następujące pozycje:
- Projekt
- Wykop i prace ziemne
- Fundamenty
- Podłoga
- Ściany
- Dach
- Ocieplenie stropu
- Instalacja elektryczna
- System ogrzewania (choć nie jest on konieczny)
- Wentylacja – w przypadku garażu ogrzewanego
- Brama wjazdowa
- Ewentualne dodatki: półki na narzędzia, drzwi wewnętrzne do domu, oprawy oświetleniowe w różnych miejscach garażu
Łącznie, koszt garażu murowanego, również tego przylegającego do domu, jest trudny do oszacowania z uwagi na zmieniające się ceny materiałów budowlanych i usług. Trzeba się jedna liczyć z wydatkiem rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Jaka jest różnica w kosztach budowy garażu jednostanowiskowego a dwustanowiskowego? Garaż na 2 stanowiska to niemal dwukrotnie większy wydatek, niż ten na jedno auto. Potrzebne są dwukrotnie większe fundamenty, spora jest powierzchnia ścian i dachu, powierzchnia ocieplenia budynku, długość instalacji elektrycznej, ale również odpowiednio szersza musi być brama garażowa. W przypadku zastosowania bramy antywłamaniowej czy sterowanej zdalnie, koszty budowy garażu też rosną.
Duży garaż – jaka powierzchnia?
Wielu inwestorów decyduje się wybudować większy garaż, na dwa auta, o ile tylko pozwalają im na to warunki danej działki. Jeśli nie pozwalają – pozostaje kwestia budowy garażu podziemnego, co bywa bardzo wygodna opcją w przypadku wąskich działek, na których konieczne jest postawienie domu piętrowego z garażem w piwnicy.
Średni garaż dwustanowiskowy powinien mieć około 35m2 powierzchni. Dzięki temu uda się z powodzeniem parkować tam dwa samochody, i zostanie jeszcze dość miejsca na wygodne poruszanie się po tym pomieszczeniu. Warto pomyśleć o takim większym garażu na etapie projektowania budynku, ponieważ potrzeby domowników w zakresie posiadanych samochodów z biegiem czasu raczej zwiększają się, zamiast zmniejszać. Kiedy dzieci dorastają, zwykle chcą mieć własne samochody.
Trzeba pamiętać o tym, że garaż wolnostojący mający powyżej 35m2 wymaga oddzielnego pozwolenia na budowę, a co za tym idzie – osobnego projektu. Dlatego chcąc zaoszczędzić sobie w przyszłości kosztów, dobrze jest pomyśleć perspektywicznie i na etapie budowy domu zaprojektować sporej wielkości garaż na dwa auta.
Czy opłaca się budować garaż na dwa auta?
Budowa garażu to w pewnym sensie inwestycja we własny komfort użytkowania samochodu. Nie trzeba go skrobać zimą, latem nie nagrzewa się, a także jest mniej narażony na korozję niż auta parkowane pod chmurką. Z uwagi na to, że dwa razy większy garaż to niemal dwa razy większe koszty budowy, wielu inwestorów waha się przed podjęciem tak poważnej decyzji. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku domu z garażem dwustanowiskowym koszty eksploatacji nie są dwukrotnie wyższe. Jeśli garaż nie jest ogrzewany, oświetlenia będzie się używało rzadko, a co za tym idzie – nie będzie praktycznie żadnych kosztów jego użytkowania. Dlatego śmiało można powiedzieć, że to jednorazowy wydatek, a korzyści z podwójnego garażu można czerpać przez długie lata.
Jedna brama wjazdowa czy dwie osobne?
Wybierając projekt domu z garażem dwustanowiskowym trzeba zastanowić się nad tym, czy kupić jedną dużą bramę wjazdową, czy dwie pojedyncze. Zazwyczaj o wyborze decydują względy praktyczne, czyli oczywiście finansowe.
Jedna duża brama to oczywiście większy komfort wjeżdżania do garażu – co ma znaczenie przede wszystkim w przypadku osób, które nie czują się zbyt pewnie za kierownicą. Finansowo to również bardziej opłacalne rozwiązanie. Płaci się wówczas tylko za jedną parę prowadnic i jeden napęd, więc nawet gdyby jego moc, a co za tym idzie również cena miała być wyższa, to i tak finalnie jedna duża brama byłaby tańsza niż dwie małe. Do tego w przypadku montażu dwóch bram koszty usługi zostałyby policzone dwukrotnie. Trzeba tu też pamiętać o tym, że montaż bramy powinna wykonać profesjonalna ekipa polecona przez jej sprzedawcę. Dzięki temu ma się pewność, że brama zostanie zamontowana właściwie i będzie miała dłuższą żywotność.
W przypadku garaży ocieplanych spore znaczenie będzie miała też ucieczka ciepła przez bramę. W przypadku dwóch mniejszych bram są dwie ościeżnice i teoretycznie dwa miejsca, przez które ciepło mogłoby uciekać. Jednak otwarcie jednej bramy mniejszej powoduje mniejszy ubytek ciepła, niż jednej dużej z uwagi na jej większą płaszczyznę.
Czy duża brama zużyje się szybciej niż dwie małe?
Inwestorzy planujący budowę garażu dwustanowiskowego mogą mieć obawy co do żywotności bramy wjazdowej. Teoretycznie są one uzasadnione. Zakładając, że jeden samochód będzie wymagał dwukrotnego otwarcia bramy w ciągu dnia, to dwa samochody dadzą cztery otwarcia. Cztery otwarcia dziennie podwójnej bramy kontra dwa otwarcia dziennie bramy pojedynczej – można wywnioskować, że dzięki temu duża brama zużyje się szybciej, niż dwie małe. Teoretycznie ma to sens. Jednak producenci wysokiej jakości bram garażowych deklarują, że ich wyroby są w stanie wytrzymać nawet 50 tysięcy otwarć w ciągu swojego żywota. Oznacza to, że otwierając bramę podwójną 4 razy dziennie zużyje się ona dopiero za około 34-35 lat! To wystarczająco, by po tym czasie pomyśleć już o generalnym remoncie domu, a co za tym idzie – wymianie bramy garażowej.
Jaki garaż wybrać?
Podsumowując – garaż dwustanowiskowy to niemal dwukrotnie większy wydatek, ale też bardzo dobra inwestycja w przyszłość oraz w wydłużenie żywotności dwóch samochodów. Nie zawsze jego budowa będzie możliwa – na przykład gdy w grę wchodzi nietypowo usytuowana działka. Często nie warto też stawiać zbyt duży garaż, szczególnie gdy używałoby się na co dzień tylko jednego stanowiska. Jeśli jednak istnieje możliwość, oraz oczywiście pozwalają na to finansowe inwestora, wtedy warto wybrać projekt domu z garażem na dwa auta w bryle domu lub z garażem wolnostojącym na dwa samochody. To rozwiązanie, które wyklucza konieczność budowania szopy na narzędzia czy rowery, ale przede wszystkim daje mnóstwo miejsca nie tylko na garażowanie auta, lecz również drobne naprawy czy przechowywanie opon. Gdy wybierze się opcję nieogrzewaną, wówczas koszty eksploatacji nie będą dużo wyższe, niż w przypadku garażu jednostanowiskowego – dlatego zdecydowanie warto rozważyć ten pomysł, biorąc pod uwagę własne potrzeby obecnie i te prognozowane za kilka lub kilkanaście lat.